Deschideți fereastra localizată în meniul Aplicație – Administrare – Configurare… pagina
Module;
Setați parametrii necesari funcționării aplicației. Aceștia au fost grupați pe module:
a) Aplicație:
- Companie: indică care este înregistrarea din nomenclatorul de parteneri, aferentă
companiei care utilizeaza aplicația. Datele introduse pe formularul Comercial – - Parteneri – Actualizare… în dreptul partenerului setat în parametrul “Companie” sunt
utilizate în antetul rapoartelor din aplicație;
- Transfer electronic: aplicația gestionează transferul electronic de documente prin
utilizarea unui protocol de confirmare/infirmare a documentelor transmise între
compartimente; - Validare gestiuni: determină blocarea salvării documentelor la care nu s-au introdus
gestiuni (daca documentele au fost definite ca având gestiuni!); - Validare perioada închisă: determină blocarea salvării documentelor care au data
anterioara ultimei perioade închise; - Foloseste denumire alternativă: determină tipărirea denumirii alternative a
produselor și serviciilor pe facturile clienților (dacă există!). - Selecție categorie preț: determină afișarea pe documente a unei coloane de pe care
se poate selecta categoria de preț dorită; - Selecție după cod: determină afișarea pe documente a unei coloane ce conține Codul
produsului (din nomenclatorul de produse) după care se poate face selecția acestuia; - Selecție după cod intern: determină afișarea pe documente a unei coloane ce
conține codul intern al produsului (din nomenclatorul de produse) după care se poate
face selecția acestuia; - Afișare cod intern pe facturi: determină afișarea pe facturi a codului intern al
produselor; - Afișare cod pe facturi: determină afișarea pe facturi a codului produselor;
- Afișare subtotal produse pe facturi: determină afișarea pe facturi a subtotalului
după fiecare categorie de produse; - Afișare coloana Memo pe facturi: determină afișarea pe facturi a conținutului
coloanei memo; - Afișare categorie preț pe facturi: determină afișarea pe facturi a categoriei de preț
(dacă a fost introdusă); - Afișare valoare în valuta de referință alături de totalul facturilor: permite
afișarea totalurilor doar într-o valută (nebifat) sau în valuta de referință și în valuta
facturii (bifat); - Afișare valoare în valuta de referință pe liniile facturii: permite afișarea totalurilor doar într-o valută (nebifat) sau în valuta de referință și în valuta facturii (bifat);
- Afișare anexa 1 pe facturi: determină afișarea anexei 1 (personalizate) la factură;
- Afișare anexa 2 pe facturi: determină afișarea unei anexei 2 (buletin de expediție) la
factură; - Verifică dacă produsele aparțin comenzii: realizează o validare suplimentară la
salvarea documentelor care au comandă; - Verifică dacă am cantități negative pe linii: nu permite salvarea documentelor dacă
cel puțin una din linii are o valoare negativă; - Verifică dacă am stoc suficient: nu permite salvarea unui document de stoc dacă
pentru unul din produse nu există stoc suficient în gestiunea selectată pe document; - Verifică dacă am capitole la conturile de Venituri/Cheltuieli: indică dacă la
verificarea documentelor (“Cautare documente\ Verifica\ Sumele Capitolelor”) se
face și pentru monografiile ce conțin conturile de venituri și cheltuieli; - Calculează penalități la facturile emise: determică calculul de penalități pentru
restanțele la plată ale unui client. Penalitățile se calculează la realizarea plății și
obligatoriu imperecherea documentelor; - Zile grație dupa care calculez penalități: nr. de zile după care aplicația începe să
aplice procentul de penalitate pentru soldul facturilor pentru fiecare zi de întârziere
față de momentul împerecherii (plății); - Produs penalitate pe documentele emise: indică produsul ce va fi automat trecut pe
factura emisă în cazul în care s-au calculat penalități. Suma aferentă este chiar
valoarea penalităților; - Document penalități (scos din utilizare): indică care este tipul de document aferent
sumelor de penalități. Se utilizează doar prin excepție. - Afișare penalități pe facturile emise: determină afișarea valorii penalităților pe
noile facturi emise pentru un client cu restanțe la plata facturilor existente; - Afișare suma soldurilor anterioare pe facturile emise: afișează suma soldurilor
(sume restante) pe facturile emise; - Afișare scadență pe facturile emise: afișează data scadentă pe facturile emise;
- Număr zile scadență pe facturile emise: setează numărul de zile pentru scadența
facturilor emise. Reprezintă valoarea implicită. Dacă partenerul are setat un alt
număr de zile de scadență acesta este prioritar. Dar prioritatea cea mai mare o are
numărul de zile de scadență trecute pe contractul partenerului, însă este nevoie ca
factura să provină dintr-un contract; - Agentul vede toți partenerii: permite unui agent să vizualizeze toți partenerii sau
doar cei la care are dreptul; - Afișez numele agentului pe facturile emise: permite afișarea numelui agentului pe
facturile emise; - Afișez numele facturatorului: permite afișarea numelui facturatorului pe facturile
emise; - Dau numere facturi importate: determină alocarea de numere pe facturile
importate; - Valuta EUR: asociază valuta EUR corespondentului din nomenclatorul de valute;
- Valuta USD: asociază valuta USD corespondentului din nomenclatorul de valute;
- Tip document FF taxare inversă: indică tipul de document de tip furnizor utilizat
pentru operațiunile cu taxare inversă; - Tip document FC taxare inversă: indică tipul de document de tip client utilizat
pentru operațiunile cu taxare inversă; - Drepturi pe fiecare meniu din aplicație: opțiune care face joncțiunea dintre cele
două moduri în care se pot afișa meniurile aplicației: a) prin utilizarea cuvintelor
cheie (documente, comercial, contabilitate, etc.) b) prin setarea meniurilor la nivel de
grupuri și utilizatori;
- Stil rapoarte ribbon: prin setarea acestei opțiuni meniurile rapoartelor vor fi de tip
ribbon, stil de afișare introdus pentru prima dată pe suita Office 2007; - TVA Încasare: indică dacă societatea aplică sistemul TVA la încasare, conform
prevederilor OUG 15/2012; - Nr. zile exigibilitate TVA la Încasare: indică parametrul, conform normelor legale,
care determină exigibilitatea TVA chiar dacă o factură nu a fost plătită/încasată. Se
aplică doar la facturile emise; - Gestiunea implicită: permite setarea gestiunii ce va fi completată implicit, urmând
ca utilizatorul să poată modifica valoarea setată; - Gestiunea obiectelor de inventar în folosință: indică valoarea implicită pentru
gestiunea obiectelor de inventar; - Gestiunea mijloacelor fixe în folosință: indică valoarea implicită pentru gestiunea
mijloacelor fixe; - Generare cod intern pe Categ. (Da)/Global (Nu): indică dacă codul intern se va
genera distinct pe categorii de produse (bifat) sau dacă se folosește aceeași
numerotare pentru toate produsele, indiferent de categoria de care aparțin(debifat); - Nr. zecimale afișate Documente: indică numărul de zecimale ce vor fi afișate la
sumele de pe rapoarte; - Nr. zecimale afișate Documente – cantitate: indică numărul de zecimale ce vor fi
afișate pentru cantități, în cadrul raportelor; - Folosesc cont(bifat) sau categorie contabila (debifat): pentru utilizarea contării la
nivel de linie a fiecărui document, se bifează opțiunea. Pentru lucrul cu monografii
contabile se va lasa debifată; - Încarc documentele financiare: indică perioada pentru care se vor încărca
documentele financiare. O valoare mai mare determină un timp de încărcare a
datelor, de asemenea, mare; - Documentul pentru încărcare gestiune: indică tipul de document utilizat pentru
încărcarea automată de gestiune; - Documentul pentru descarcarea de gestiune: realizează asocierea cu tipul de
document care realizează scăderea de gestiune; - Document inventar: indică tipul de document ce va fi utilizat la realizarea
inventarului, pe bază de scanări de coduri de bare; - Produs avans: indică produsul din nomenclator ce va fi trecut pe documente ca
avans, dacă situația o impune.
b) Documente
- Buton “Continua” încarcă fereastra necompletată sau păstrează datele
anterioare: indică dacă prin apăsarea butonului “Continua”, în formularul de
introducere documente, aplicația va curăța valorile din antetul documentului anterior
intorduse (bifat) sau le va păstra (debifat); - Încarcă antet implicit pentur oferta: indică dacă se va utiliza antetul implicit, la
generarea raportului de ofertă, pe vânzări; - Afișez valoarea pe avizul de expediție (Da/Nu): avizul de expediție poate fi generat
cantitativ-valoric (bifat) sau doar cantitativ (debifat); - Factura Avans: indică tipul de document utilizat pentru factura de avans;
- Factura Storno: indică tipul de document utilizat pentru factura storno;
- Factura Proforma: indică tipul de document utilizat pentru factura proformă;
- Factura Engleza: indică tipul de document utilizat pentru factura în engleză.
c) Producție
- TEH: Drepturi editare tehnologie: determină utilizarea de drepturi de acces
specifice în cadrul modulului de producție (tehnolog/ normator);
- TEH: Jurnal numerotare procese tehnologice: indică jurnalul de numerotare ce va
fi utilizat pentru atribuirea automată de coduri. Setarea jurnalului de numerotare se
realizează din Aplicație – Nomenclatoare – Tipuri de Documente – Jurnale regim
special; - TEH: Jurnal numerotare tehnologii (rețete) : indică jurnalul de numerotare ce va
fi utilizat pentru atribuirea automată de coduri. Setarea jurnalului de numerotare se
realizează din Aplicație – Nomenclatoare – Tipuri de Documente – Jurnale regim
special; - TEH: UM normare: bifat=ore, debifat=minute: Indică unitatea de măsură de timp
utilizată pentru valorile introduse pentru operațiile tehnologiei; - Devize: Procent cheltuieli indirecte: procentul aplicat la suma rezultată pentru
cheltuieli indirecte; - Devize: Procent profit aplicat la ofertare: procentul aferent marjei de profit;
- Devize: Procent TVA: procentul aferent cotei de TVA;
- COM: Genereaza codul comenzilor: determină generarea automată a codului
comenzilor. Dacă se păstrează căsuța debifată, atunci utilizatorul trebuie să introducă
manual codul comenzii (câmp obligatoriu); - COM: Verifică stocurile la introducerea comenzilor: nu permite generarea unei
comenzi dacă stocul pentru oricare din produsele comenzii nu au o cantitate
suficientă pe stoc; - COM: Rezervare de stoc cand se comanda: indică dacă se va face rezervarea
stocului o dată cu generarea unei comenzi; - COM: Se încarcă doar produse ce au tehnologie de fabricație: indică dacă în
formularul de introducere comenzi se permite adăugarea unui produs care nu are
definită tehnologia de realizare; - COM: Număr de zile avertisment comenzi: indică numărul de zile, față de
termenul de livrare al comenzii, după care utilizatorul este informat vizual, pe
ecranul de planificare a producției, că se apropie termenul limită; - Categorie rapoarte producție: categoria tipurilor de documente pentru producție;
- Doc. Necesar Aprovizionare: indică tipul de document ce va fi utilizat de aplicație,
pentru a salva necesarul de aprovizionare (obținut în urma evaluării comenzii); - Doc. Necesar Execuție: indică tipul de document ce va fi utilizat de aplicație, pentru
- a salva necesarul de execuție (obținut în urma evaluării comenzii);
- Doc. Ajustare Necesar Execuție: indică tipul de document ce va fi utilizat de
aplicație, pentru a consemna scăderea din necesarul de execuție (obținut în urma
evaluării comenzii); - Doc. Aprovizionare comandă: indică tipul de document utilizat pentru realizarea
automatizată a aprovizionărilor, pe baza unei comenzi; - Document de retur: tipul de document pentru returul de produse;
- NLP: Jurnal numerotare: indică jurnalul de numerotare utilizat pentru lansările în
producție; - PROG: Ora start program lucru (0-23): ora indicată determină afișarea restrânsă
(doar a programului de lucru) pentru ecranul de programare; - PROG: Ora sfârșit program lucru (0-23): ora indicată determină afișarea restrânsă
(doar a programului de lucru) pentru ecranul de programare; - PROG: Minute per interval (1-60): indică câte minute va avea o diviziune, pe
ecranul de programare; - PROG: Minute pauză între operațiile atribuite aceluiași executant: utilizat
pentru programarea automată a unei comenzi; - PROG: Minute pauză între operații la schimbarea executantului: utilizat pentru
programarea automată a unei comenzi; - PROG: Încarcă programări pentru următoarele x luni: indică momentul de
sfârșit față de care se vor încărca înregistrări pe ecranul de programare; - PROG: Încarcă programări din ultimele x luni: indică momentul de început față
de care se vor încărca înregistrări pe ecranul de programare; - PROG: Doc. de rezervare: tipul de document pentru rezervarea de stoc;
- PROG: Doc. de derezervare: tipul de document pentru anularea rezervării de stoc;
- PROG: Doc. de transfer: tipul de document pentru transferul de stoc;
- PROG: Bon de retur materiale: tipul de document pentru returnarea produselor pe
stoc; - PROG: Raport de producție: tipul de document pentru consemnarea în gestiune a
produselor rezultate în urma execuției unei tehnologii; - PROG: Schimbare comandă -: tipul de document pentru rezervare (se va
modifica); - PROG: Schimbare comandă +: tipul de document pentru derezervare (se va
modifica); - PRED: Nota de predare (transfer): tipul de document pentru consemnarea predării
de produse între posturi/magazie; - PROG: Nota rebut: tipul de document pentru consemnarea rebuturilor;
- Gestiune aprovizionare: gestiunea în care se fac aprovizionări pentru producție;
- Gestiune predare m.f.: gestiunea în care se trec produsele rezultate în urma
producției; - Autorecepție Doc. bon transfer: documentul prin care se face transferul de produse
de la magazie în gestiunea unui salariat; - Autorecepție Doc bon consum: documentul prin care se face consumul din
gestiunea salariatului; - Autorecepție Doc raport producție: documentul prin care se face încărcarea de
gestiune, ca urmare a autorecepției (proces de producție); - Autorecepție Doc. notă predare: [rezervat]
- Autorecepție Doc. notă retur:[rezervat]
- Touch: Afișare doar operații post lucru: indică dacă pe terminalele de tip touchscreen
sunt afișate operațiile aferente postului de lucru la care este asociat terminalul
sau se afișează toate operațiile executantului, indiferent de locul de realizare; - Picking: Cântărire produse, conform nomenclator: indică dacă se face picking doar pe bază de cântărire, în cazul în care nomenclatorul de produse prevede acest lucru (în dreptul fiecărui produs există bifa “se cântărește”);
- Coef. conversie UM produse linie -> coloana: indică dacă introducerea/citirea pe
ecranul Aplicație – Nomenclatoare – Tabel Conversie se face pentru UM de pe
coloana (bifat: 1UM Linie= kConversie x 1 UM Coloana) sau linie (debifat 1 UM
Coloana = kConversie x 1 UM Linie);
În cadrul paginii “Producție” se completează și următoarele setări
- Tipuri Etichete: nomenclator pentru tipurile de etichete;
- Operații Tipărire Etichete: indică lista operațiilor pentru care aplicația este instruită să tipărească etichete de flux;
- Operații Aprovizionare: indică lista operațiilor care determină realizarea
- aprovizionărilor din gestiune (cu pocketPC-ul sau direct din ERA);
- Posturi de lucru Touchscreen: indică asocierea dintre posturile de lucru și adresele IP
ale terminalelor, în vederea realizării filtrării operațiilor ce vor fi afișate pe aceste
terminale.
d) Resurse Umane
- Avertizare la modificari personal: indică dacă se vor afișa operatorului notificări cu
privire la modificările survenite în personal; - Afișare fotografie în personal: indică dacă câmpul pentru fotografie este sau nu afișat
(permite tipărirea ecusonului); - Permit modificare data în istoric angajat: parametru pentru administrare în cazul în
care apar erori la introducerea datelor (=modalitate de corecție a datelor) - Grupul Salariați + CA: indică care este grupul salariaților și al membrilor în consiliul de
administrație în vederea calculului pentru salarii dar și pentru afișări de rapoarte specifice; - Grupul Membri CA Rezidenți: indică care este grupul membrilor în consiliul de
administrație rezidenți în vederea calculului pentru salarii dar și pentru afișări de rapoarte
specifice; - Grupul Membri CA Nerezidenți: indică care este grupul membrilor în consiliul de
administrație nerezidenți în vederea calculului pentru salarii dar și pentru afișări de
rapoarte specifice;
- Grupul Colaboratori: indică care este grupul colaboratorilor în vederea calculului
pentru salarii dar și pentru afișări de rapoarte specifice; - Tip Doc. pt. repartizare pe centre de cost salarii: indică tipul documentului utilizat
pentru repartizarea costurilor salariale pe centre de cost (în cazul în care rămâne nesetat, nu
se poate genera documentul)
e) Contabilitate
- Prefix cont casă: indică prefixul pentru contul de casă, util în generarea notelor contabile
pe bază de monografii; - Prefix cont bancă: indică prefixul pentru contul de bancă, util în generarea notelor
contabile pe bază de monografii; - Sfârșit interval este prioritar: neutilizat;
- Tip balanță: indică balanța de verificare analitică. Parametru util pentru generarea
raportului de bilanț
f) Financiar
- Document pentru decont: indică tipul documentului generat pe ecranul de introducere
deconturi. - Categoria contabila aferenta conturilor 542: indică categoria contabila utilizată pentru
avansul spre decontare; - Selectati contul avansuri trezorerie (542) : indică contul aferent avansului spre
decontare; - Doc. bon fiscal combustibil: indică tipul de document utilizat la introducerea bonurilor
de combustibil; - Produs combustibil: indică produsul ce va fi trecut automat pe documentele bonuri
fiscale combustibil; - Procent penalități la facturile client: indică procentul aplicat pentru fiecare zi de
întărziere față de scadența unei facturi emise. Ex: 0.002 = 0.2% - Împerecheri: încarc documente și cu data ulterioară plății: permite realizarea
împerecherilor între două documente ale aceluiași partener, indiferent de data trecută pe
acestea; - Doc. încasare în plus – bancă: indică documentul pentru încasările în plus, bancă;
- Doc. încasare în plus – casă: indică documentul pentru încasările în plus, casă;
g) Comercial
- Nr. facturi generate simultan: indică numărul de facturi generate simultan. Batchul
poate fi format din oricâte facturi, acest parametru doar incă un număr optim pentru
procesări simultane;
- Permit introducerea comenzilor fară produse: permite introducerea comenzilor fără
produse;
h) Imobilizări
- Doc. consum recepție: se emite la recepția mijlocului fix;
- Doc. dare în folosință: se emite la momentul dării în folosință;
- Doc. de mișcare: transfer dintr-o secție în alta;
- Doc. reevaluare: va cuprinde valoarea integrala conform M.F. și noua durată de
amortizare; - Doc. pt. diferențe în plus cu reevaluarea: tipul documentului pentru diferențe în plus;
- Doc. pt. diferențe în minus cu reevaluarea: tipul documentului pentru diferențe în
minus; - Doc. de modernizare: va cuprinde doar diferența aferentă modernizării;
- Doc. de casare: pentru ieșirea din uz a mijlocului fix;
- Doc. de inchiriere: pentru a semnala inchirierea mijlocului fix;
- Doc. calcul amortizare: reține valorile pt. amortizările lunare. Se emite câte un astfel de
document pentru fiecare gestiune; - Doc. vânzare mijloc fix: indică vânzarea mijlocului fix, respectiv încetarea amortizării;
- Doc. modificare durata amortizare: pentru schimbarea duratei de amortizare (inclusiv
lunile amortizate deja); - Clasa produse de tip imobilizare: indică clasa produselor ce pot apărea în lista
imobilizărilor; - Categorie documente pentru imobilizări: categoria de documente aferentă
imobilizărilor.
i) Comenzi
- se definesc tipurile de comenzi, dar și rapoartele atașate fiecărui tip de comandă.
3. Apăsați “Salveaza”.